اینستاگرام چگونه به وجود آمد؟

  شبکه های اجتماعی  الهام هاشمی  16 دی ماه 1399

اینستاگرام یکی از شبکه های بزرگ اشتراک گذاری عکس و ویدئو است که کوین سیستروم و مایک کرایگر آن را بنا نهادند و در حال حاضر شرکت فیس ‌بوک مالکیت آن را برعهده دارد.

این اپلیکیشن با بیش از 1 میلیارد کاربر در دنیا از اپلیکیشن های پرطرفداری است که تمامی افراد از بازیگران و خوانندگان گرفته تا روسای کشورها هم از آن استفاده می کنند.

داستان اینستاگرام

در سال 2009، کوین سیستروم که در آن زمان فردی 27 ساله بود، با توجه به علاقه زیادی که به ویسکی بوربن داشت اپلیکیشنی را طراحی کرد که در آن افراد می توانستند بهترین مکان ها برای نوشیدن مشروبات را به صورت عکس با یگدیگر به اشتراک بگذارند و برای یکدیگر پیام هم ارسال کنند.

جالب است بدانید که کوین با اینکه مدتی کارمند گوگل بود اما هیچگونه دانش برنامه نویسی نداشت و زمانی که در یک استارتاپ به فعالیت مشغول بود در وقت های آزاد خود برنامه نویسی را فرا گرفت و اپلیکیشنش را توسعه داد.  او یک سال بعد، در سال 2010 با شرکت در یک مهمانی مربوط به استارتاپ با دو سرمایه گذار خطرپذیر آشنا شد. این سرمایه گذاران با دیدن نمونه اولیه اپلیکیشن بربن توجه شان جلب شد و با کوین قرار یک جلسه را گذاشتند تا بیشتر در این مورد صحبت کنند.
پس از 2هفته کوین موفق به جذب 500 هزار دلار سرمایه شد. او با این سرمایه یک تیم تشکیل داد و اولین فردی که جذب تیم شد یکی از هم دانشگاهی های او، مایک کریگر 25 ساله بود.

آغاز شروع کار اینستاگرام

کوین و مایک متوجه شدند که یکی از محبوب‌ترین اپلیکیشن ها در بین کاربران اپلیکیشن به اشتراک گذاری عکس است. با اینکه اپلیکیشن های زیادی مشابه بربن با قابلیت اشتراک گذاری عکس و ارسال پیام وجود داشت اما آن ها تصمیم گرفتند که تنها بر روی یک ویژگی اپلیکیشن که همان اشتراک گذاری عکس بود تمرکز کنند.

بنابراین آن ها با تغییرات اساسی بر روی بربن قابلیت لایک و کامنت را نیز به آپشن اشتراک گذاری عکس ها اضافه کردند و همچنین نام اپلیکیشن بربن را به اینستاگرام که ترکیبی از دو کلمه دوربین چاپ فوری (Instant Camera) و تلگرام(Telegram)  بود تغییر دادند. 
در انتها، تیم به مدت دو ماه قابیلت‌های «به ‌اشتراک‌گذاری عکس» اینستاگرام را بهبود بخشیدند، نسخه اولیه‌ ای از آن را به دوستان و آشنایان خود معرفی کردند و پس از رفع تمامی مشکلات اپلیکیشن، آن را عرضه کردند.

عرضه اینستاگرام

بالاخره روز موعود فرا رسید و اینستاگرام در اکتبر سال 2010 عرضه شد و در همان روز اول، جایگاه برترین نرم افزار رایگان در دسته به اشتراک گذاری عکس را به خود اختصاص داد. این اپلیکیشن توانست در طی چند ساعت بیش از 25 هزار کاربر را به خود جذب کند و این روند رشد ادامه پیدا کرد و تنها بعد از دو ماه بیش از 1 میلیون کاربر فعال داشت. این میزان بازدید و موفقیت برای کوین و مایک که سن زیادی نداشتند دور از انتظار بود.
کوین در همین باره می‌گوید: «موفقیت برای من زمانی رقم خورد که پدر و مادرم شروع به استفاده از اینستاگرام کردند. این تمام آن چیزی بود که من نیاز داشتم؛ اینکه آن‌ها اینستاگرام را دوست دارند و هر روز از آن استفاده می‌کنند.»

جلب توجه شرکت های بزرگ به اینستاگرام

با توجه به اینکه تعداد کاربران اینستاگرام روز به روز در حال افزایش بود توجه سرمایه گذاران مختلف را به خود جلب کرد. از همین رو در اوایل سال 2011 ارزش اینستاگرام حدد 25 میلیون دلار تخمین زده شد. در همین زمان جک دورسی مدیر عامل توییتر سعی کرد با مبلغ 500 میلیون دلار اینستاگرام را بخرد اما کوین درخواست شرکت توییتر را رد کرد.
یک سال بعد و در سال 2012 شرکت فیس بوک موفق شد اینستاگرام را که در آن زمان 27 میلیون کاربر فعال داشت، با مبلغ 1 میلیارد دلار خریداری کند و توافق کردند که اینستاگرام و مدیریتش همانند قبل و به صورت خود مختار به فعالیتشان ادامه دهند. پس از این، اینستاگرام به روند رشد خود ادامه داد و به جایی رسید که هم‌اکنون در آن قرار دارد.

زمانی که از کوین و مایک پرسیدند که آیا فکر می‌کردید که روزی به چنین جایی برسید، پاسخ دادند:
»خیر. گرچه ما از ابتدا قصد داشتیم تا اینستاگرام را جهانی کنیم؛ اما اوضاع فراتر از بهترین رویاهای ممکنی که داشتیم پیش رفت «.

اینستاگرام و کمک به کسب و کارها

با اینکه اینستاگرام در سال های ابتدایی فعالیتش، بیشتر بر حوزه فعالیت اینفلوئنسرها متمرکز بود اما تقریبا از سال 2014 تا اکنون مورد توجه کسب و کارها نیز قرار گرفته است. به گونه ای که اکنون ٪۸۰ از کاربران در اینستاگرام، حداقل یک صفحه کسب‌ وکار را دنبال می‌کنند.
در واقع اینستاگرام بستر مناسبی برای فعالیت کسب‌ وکارهای مختلف شده است که هم ‌اکنون تعداد بسیاری از کسب ‌وکارها بیشتر از طریق این شبکه درآمدزایی می‌کنند.

بنابراین همانطور که مشخص است، اینستاگرام علاوه بر کاربرد شخصی به عنوان یک پلتفرم جهانی نیز شناخته شده است که ساخت انواع محتوا، تعامل بیشتر با مشتریان، جذب مخاطب جدید، برندینگ و نمایش ویترین محصولات را ارائه می‌دهد. همچنین این اپلیکیشن میزان آگاهی از برند شما را افزایش می دهد. زیرا 70 درصد کاربران برای پیدا کردن یک برند در قسمت اکسپلور اینستاگرام جستجو می کنند.

از سال 2019 اینستاگرام در الگوریتم خود تغییراتی را ایجاد کرد تا نظارت بیشتری بر لایک و کامنت ها داشته باشد و لایک و کامنت های نامناسب را حذف کند. به همین منظور چگونه محتوای خوب برای اینستاگرام تهیه کنیم، اهمیت زیادی پیدا کرده است که سبب جذب فالوور، لایک و کامنت بیشتری می شود.

در پایان شاید برایتان جالب باشد که بدانید مایک و کوین هم‌اکنون چه می‌کنند؟
آن‌ها برای کار برروی پروژه های دیگر در سال ۲۰۱۸ از اینستاگرام جدا شدند. کوین اکنون مشغول زندگی عادی خود است و از تفریحات او می‌توان به غذا، گلف و اسکی‌سواری اشاره کرد. مایک نیز به‌طور فعال در کارهای خیرخواهانه شرکت می‌کند.

ارتباط با ما

کاشان - میدان امام حسین - ابتدای خیابان ملامحسن - مرکز طراحی سایت کاشان - فناوری اطلاعات آیتیسا

info@itsaco.ir

031-5544-8775

0913-092-9477

ما را در شبکه های اجتماعی هم میتوانید دنبال کنید :)
کانال تلگرام شرکت: telegram.me/itsaco