رمز الگو سخت برای رهایی از هک شدن و به سرقت رفتن اطلاعات

رمز الگو سخت برای رهایی از هک شدن و به سرقت رفتن اطلاعات

1396/02/09
دسته بندی:

چرا باید رمز الگوی پیچیده تری را انتخاب کنیم و آیا 100 درصد مطمئن خواهید بود؟

رمز الگو گوشی یکی از روش های محافظت از اطلاعات شخصی در دستگاه های هوشمند می باشد. با استفاده از الگوی رمزگذاری، کاربران می توانند با طراحی یک الگوی خاص بر روی صفحه نمایش گوشی های هوشمند خود، به اطلاعات خود دسترسی داشته باشند. اما رمز الگو سخت و پیچیده معمولاً انتخاب نمی شود. در این مقاله، رمز الگو سخت و راه هایی برای تعیین رمز الگو پیچیده تر برای گوشی های هوشمند بررسی خواهند شد.
یکی از اصلی ترین دلایلی که باید رمز الگوی سخت را انتخاب کنیم، حفظ امنیت و حریم خصوصی است. رمز الگو سخت به معنای استفاده از الگوی پیچیده تری است که سختی بیشتری برای دسترسی غیرمجاز دارد. با انتخاب رمز الگوی سخت، میزان امنیت دستگاه شما افزایش می یابد و احتمال نفوذ افراد غیرمجاز و هکر ها به دستگاه شما کاهش می یابد.

 

اما محققان در تحقیقات خود به این نتیجه رسیده اند که استفاده از الگوها برای قفل کردن دستگاه اندروید می تواند روشی بسیار پر خطر باشد و بسیاری از هکر ها می توانند راحت تر به دستگاه شما نفوذ پیدا کنند و از اطلاعات شخصی شما استفاده کنند. شاید شما پیش خود فکر کرده باشید که استفاده از رمز های الگویی بسیار دشوار، راه بسیار بهتری برای قفل کردن دستگاه اندرویدی است و این راه را به رمز و اعداد ترجیح می دهید ولی باید به این نکته اشاره کرد که استفاده از رمز های بسیار پیچیده و یا الگوهای بسیار پیچیده برای رمز ،کار هکر را برای باز کردن قفل دستگاه شما آسان تر می کند.
در واقع شاید روند هک کردن رمز های الگویی را بتوان از این طریق بررسی کرد که این رمز ها دارای الگوریتم های بسیار ساده ای هستند که به هکر این امکان را می دهد که با آزمون و خطایی ساده بتواند تعداد رمز های ممکن در این الگو را پیدا کند و به راحتی دستگاه اندروید شما را باز کند.

حتی شاید بتوان این مسئله را با روشی ساده تر از مسائل ریاضی تجزیه و تحلیل کرد، معمولا هکر ها و دزد ها از هوش بسیار بالایی برخوردار هستند و این افراد بدون هوش و ذوق و قریحه به سراغ این اعمال نمی روند،حتی در یک معادله ساده یک هکر می تواند از حرکت دست شما مسیر تقریبی حرکت رمز شما را به دست بیاورد و از آن جا که این امکان بسیار وجود دارد شما با دست پر از چربی بر روی دستگاه اندرویدی خود اثری بر جای بگذارید این احتمال بسیار بیشتر می شود که هکر بتواند از رد چربی که بر روی دستگاه شما باقی مانده است به راحتی مسیر حرکت و رمز شما را به دست بیاورد و دستگاه را بدون هیچ دردسری باز کند.

فهرست مطالب


 

چگونه با رمز الگو سخت امکان هک شدن را کاهش دهیم؟

برای تعیین یک رمز الگو سخت و پیچیده که احتمال هک شدن را کاهش دهد، بهتر است به تعدادی نکته توجه کنیم:
تعداد نقاط: بیشترین تعداد نقاط مجاز در الگوی رمزگذاری برای بیشتر گوشی ها 9 نقطه است. با انتخاب یک الگوی با تعداد نقاط بیشتر، پیچیدگی رمز الگوی شما افزایش می یابد و شما با اتصال نقاط با الگو های نامنظم، می توانید سخت ترین رمز گوشی با الگو را درست کنید و رمز سخت برای گوشی خود تنظیم کنید. در رابطه با رمز الگو سخت برخی برنامه ها هستند که می توانند برای شما امکانات بیشتری نسبت به دستگاه اندرویدی شما فراهم آورند که در زیر لیستی برای دانلود این برنامه ها خواهیم گذاشت.

AppLock - Fingerprint

AppLock

App Lock - Ultra Applock

AppLock Master

الگوی غیرقابل پیش بینی: انتخاب الگویی که غیرقابل پیش بینی باشد، امنیت رمز الگو را تضمین می کند. بهتر است از الگوهای منظم و قابل پیش بینی مانند خط عمودی یا افقی خودداری کنید.
استفاده از نقاط میانی: افزودن نقاط میانی به الگوی رمزگذاری، پیچیدگی را افزایش می دهد. با اتصال نقاط به صورت مستقیم، رمز الگوی شما قابل پیش بینی تر خواهد بود و دیگر یک رمز گوشی الگو سخت به حساب نخواهد آمد.
الگوی تصادفی: برای افزایش امنیت، می توانید الگوی رمزگذاری را به صورت تصادفی انتخاب کنید. در این صورت، الگوی شما برای دیگران بررسی و حدس زدن دشوارتر خواهد بود.

الگو گوشی ستاره: آیا رمز الگوی ستاره امن است؟

بله، رمز الگوی ستاره امنیت نسبتاً خوبی در زمینه رمز گوشی الگو سخت دارد. با استفاده از الگوی ستاره، شما می توانید با انتخاب نقاط مختلف در قالب یک ستاره، رمز الگوی خود را تعیین کنید. این الگوی رمزگذاری از نظر امنیتی بسیار قوی است، زیرا تعداد محتمل الگوهای مختلف بسیار زیاد است و پیش بینی آن برای دیگران بسیار دشوار خواهد بود.
با توجه به اهمیت حفاظت از اطلاعات شخصی و حریم خصوصی در گوشی های هوشمند، انتخاب رمز سخت برای گوشی بسیار مهم است. در ادامه به برخی از الگوهای سخت و امن برای رمزگذاری در گوشی می پردازیم:
علاوه بر الگوی ستاره که کمی قبل معرفی کردیم، الگوی مارپیچ نیز یکی از سخت ترین الگوهای رمزگذاری است. با استفاده از این الگو، شما می توانید مسیری بسیار پیچیده برای رمزگذاری انتخاب کنید. این الگو بسیار دشوار برای حدس زدن است و امنیت بالایی دارد.
الگوی ایستاده: الگوی ایستاده شامل خطوط عمودی است که از یک سر تا سر دیگر گوشی را قطع می کنند. با انتخاب یک الگوی ایستاده، شما می توانید یک رمز الگوی سخت و دشوار برای دیگران انتخاب کنید.
الگوی صلیبی: الگوی صلیبی شامل یک خط عمودی و یک خط افقی است که گوشی را به صورت صلیب قطع می کنند. این الگوی رمزگذاری بسیار پیچیده است و برای حدس زدن آن نیاز به تلاش زیادی است. البته نیاز است بگوییم که این الگو ها شکل ابتدایی الگو هستند و شما باید خودتان آن ها را گسترش و بسط دهید.

انواع رمز الگو سخت گوشی

نکاتی برای رمز الگو سخت و امن

مرتباً الگوی رمزگذاری خود را تغییر دهید تا به افراد دیگر کمترین فرصت برای حدس زدن الگوی شما بدهید.
در هنگام وارد کردن رمز الگو، از دستگاه های عمومی و اماکن عمومی خودداری کنید تا از دسترسی غیرمجاز به الگوی شما جلوگیری کنید.
در صورت امکان، از امکانات اضافی امنیتی مانند اثر انگشت یا تشخیص چهره برای قفل گشایی گوشی های خود استفاده کنید.
با انتخاب رمز الگو سخت و استفاده کمتر از آن، امنیت و حفاظت از اطلاعات شخصی خود را در گوشی هوشمند بهبود خواهید بخشید

رمز الگو: میزان امنیت و آسانی استفاده

با این تفاسیر استفاده از رمز های الگویی یا به شکل رایج تر استفاده از Pattern ها برای قفل کردن دستگاه ها اندرویدی ،روش بسیار امنی نیست، با چندین مرتبه آزمون و خطا، یک هکر حرفه ای می تواند به تمام اطلاعات شخصی شما دست پیدا کند و حتی نیازی نیست که هکر خود را به زحمت زیادی بیندازد و می تواند از مسیر انگشتان شما بر روی دستگاه رمز شما را پیدا کند.
علت مطرح کردن این موضوع در این مقاله به این دلیل است که بسیاری از کاربران اندروید بر این باور هستن که هر چه الگوی رمزی آن ها دشوار تر باشد راه پیدا کردن به دستگاه آن ها نیز سخت تر است ولی همان طور که بررسی شد باز کردن الگوهای پیچیده در دستگاه های اندرویدی به آسان تر از باز کردن رمز های عددی است.
روش های بسیار زیادی برای قفل کردن دستگاه وجود دارد و امروز با پیشرفت تکنولوژی سنسور های اثر انگشت و سنسور های عنبیه چشم به دستگاه های هوشمند اضافه شده است و باز کردن دستگاه ها به مراتب سخت تر شده است. استفاده از رمز های عددی و حرفی نیز بهتر از الگو ها هستند، اما استفاده از الگو ها جذاب تر و راحت تر هستند و کاربرانی زیادی علاقه به استفاده از آن ها دارند. به همین دلیل است گه با وجود امنیت پایین استفاده از الگو ها  این pattern ها همچنان باقی مانده اند و استفاده می شوند.

تمام الگوهای قفل گوشی که جزء سخت ترین رمز گوشی ها محسوب می شوند

 

 

آیتیسا
آیتیسا

آیتیسا بیش از یک دهه است که در حوزه های مختلف برنامه نویسی تحت وب در حال فعالیت می باشد و نمونه کارهای بسیار متعددی انجام داده است.

آخرین مقالات

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

کد امنیتی

تماس بگیرید

09130929477

شماره موبایل خود را وارد کنید تا مشاوران ما با شما تماس بگیرند