ایده خود را با چه کسانی مطرح کنیم؟

ایده خود را با چه کسانی مطرح کنیم؟

1399/09/04
دسته بندی:

ایده

همه ما حداقل یک بار ایده هایی در زمینه های مختلف به ذهنمان رسیده است که آن را بهترین راه حل برای بهتر شدن وضعیت خود می‌دانیم. اما همه این ایده‌ها قابل پیاده سازی و اجرا نیست و ممکن است پس از پرداختن به جزئیات آن ها متوجه شویم که یک ایده ی واقعی نبوده است. اما اینکه برای تحقق ایده های خود آن ها را با چه کسانی در میان بگذاریم، اهمیت زیادی دارد.

ایده شما دزدیده می شود!
گاهی ممکن است شما در مطرح کردن ایده تان، نگران دزدیده شدن آن توسط سایرین باشید. در پاسخ به این نگرانی باید به شما بگوییم که؛ آن افرادی که شما از دزدین ایده تان توسط آن ها می ترسید، معمولا به شدت درگیر ایده های خودشان هستند و وقت و انرژی برای ایده های شما را ندارند، بنابراین بهتر است نگران دزدیده شدن ایده هایتان توسط آن ها نباشید.
البته ممکن است آن ها نکاتی را در ایده شما بیابند که فکر کنند به دردشان می‌خورد اما این موضوع به معنای دزدیده شدن ایده شما نیست و صرفا جنبه الهام گرفتن دارد. مثلا؛ بسیاری افراد در زمینه ی طراحی سایت و یا روش های بازاریابی از ایده های افراد موفق دنیا الهام می‌گیرند. در واقع آن ها مفاهیم و ایده های موجود را با هم ترکیب کرده و ایده جدیدی خلق کرده اند که این دیگر دزدی محسوب نمی‌شود.

ایده خود را با چه کسانی مطرح کنیم؟
اما در پاسخ به این پرسش که ایده مان را با چه کسانی در میان بگذاریم؛ باید به شما بگوییم که، بهتر است ایده تان را با افراد متخصصی که در زمینه مورد نظر تخصص دارند در میان گذاشته و با آن ها مشورت کنید. از آنجا که این افراد بهترین و بیشترین اطلاعات را در زمینه تخصص خود دارند پس می توانند در شناخت یک ایده از زوایای مختلف و جزئیات آن کمک کننده باشند چرا که آن ها نقاط ضعف و قوت ایده تان را به شما منتقل کرده و در راستای بهتر شدن آن شما را راهنمایی می‌کنند.
بنابراین آن ها بهترین گزینه برای مشورت کردن هستند و در میان گذاشتن ایده با آن ها می‌تواند بر تحقق آن ایده تاثیرگذار باشد. البته این را هم در نظر داشته باشید، بسیاری از افراد هستند که با در میان گذاشتن ایده با آن ها باری از انرژی های منفی را منتقل می کنند و حتی ممکن است شما را از درستی هدفتان به تردید انداخته و از انجام آن ایده منصرف نمایند.
شما باید بدانید؛ زمانی می توانید ایده ها و رویاهای خود را واقعی سازید که به خود ایمان داشته باشید، از خود در مقابل انرژی های منفی دفاع کنید و ایده تان را حفظ نمایید. به این موضوع نیز دقت داشته باشید که این حرف ها، به این معنی نیست که هرگز برای ایده هایتان با کسی مشورت نکنید و آن ها را با کسی در میان نگذارید. نه، در حقیقت مشورت قبل از شروع هرکاری مفید و ارزشمند است اما باید در این میان مراقب باشید که توصیه هایی با محتوای احتیاط و دقت را با حرف های ناامیدکننده و منفی اشتباه نگیرید.

مطرح کردن ایده

شکل گیری ایده
ایده‌ها به تدریج شکل می‌گیرند و ایده های خوب به شکل آنی به ذهن خطور نمی‌کنند. در واقع می توان گفت؛ زمانی ایده های عالی در ذهن بوجود می آیند که زمان بیشتری برای آن ها صرف شده باشد. به عبارت بهتر ایده ها برای رشدشان نیاز به زمان کافی دارند تا نمایان شوند. پس ایده های خوب یک شب به فکر نخواهند رسید.

تحقق ایده
آنچه که از بوجود آمدن ایده در ذهن مهم تر است، عملیاتی شدن و اجرای یک ایده است. در واقع بسیاری از ایده ها رنگ واقعیت به خود نمی گیرند. از موادی که به اجرایی شدن یک ایده کمک می کند می توانیم اولویت بندی و دوری از شاخه به شاخه شدن میان ایده ها را نام ببریم.
اما داشتن انگیزه و پشتکار کافی برای اجرایی شدن یک ایده از بخش های مهمی است که به سرانجام رسیدن یک کسب و کار کمک می کند. در حقیقت میل قوی یک ایده پرداز برای به اجرا در آوردن و محقق کردن ایده ها بزرگ ترین انگیزه ای است که او را به خلق یک شغل جدید و دستیابی به یک موفقیت حرفه ای وا می دارد. داشتن انگیزه و پشتکار می تواند ایده پرداز را در راه کسب موفقیتش کمک کرده و این موفقیت در کسب و کارش منعکس خواهد شد. چه بسیارند افرادی که هرگز در برابر شکست ها تسلیم نشدند و با تلاش و کوشش فراوان توانستند به مطرح ترین انسان های موفق تبدیل شود. از میان آن ها می توانیم  جک ما موسس شرکت علی بابا را نام ببریم.
از مطرح کردن ایده هایتان با دیگران هرگز نترسید، چرا که با مطرح کردن آن و شنیدن نظرات دیگران اطلاعات بیشتری کسب خواهید کرد که ممکن است در راه تحقق اهدافتان به شما کمک کند. این را بدانید که بهترین راه حفاظت از ایده های خود، اجرا کردن آن ها است زیرا ممکن است ایده شما در ذهن چندین نفر دیگر هم باشد اما در این میان کسی موفق می شود که آن را به مرحله اجرا برساند.
به قول معروف: " هرگاه کسی عقیده نویی را ارائه می کند، می داند که ده ها نفر پیش از او نیز آن را در سر داشته اند، اما تنها در سر " .

تحقق ایده

ثبت ایده
در ذهن ایده پردازان مسئله ای مهم است که چگونه می توانند ایده خود را تجاری سازی و ثبت کنند و آیا امکان ثبت آن ها وجود دارد یا خیر. در واقع ایده هایی که حاصل اندیشه اند و قبلا به ثبت نرسیده اند را ایده های فکری می گویند. این در حالی است که تمامی ایده های فکری نمی توانند ثبت شوند و در صورت دارا بودن شرایط خاص است که می توان آن ها را ثبت کرد.

چه ایده هایی را می توان به عنوان ایده فکری به ثبت رساند؟
سه شرط اصلی که قابلیت ثبت را به ایده 6فکری می دهند شامل موارد زیر می باشد:

  1. ایده جدید و نو باشد و قبلا نمونه ای از آن ارائه نشده باشد.
  2. کاربری باشد و بتوان آن را به صورت صنعتی به اجرا در آورد.
  3. ابتکارانه، خلاقانه و ابداعی باشد

با توجه به آنچه که در مورد طرح، تحقق و ثبت ایده ها گفتیم، گاهی اوقات عواملی هستند که باعث تلف شدن ایده های خوب شده و از تحقق آن ها جلوگیری می کنند. فراموش نکنید که غلبه بر این عوامل یک عنصر اصلی در جهت تحقق ایده و موفقیت کسب و کار می باشد. در اینجا می خواهیم به شرح تعدادی از این عوامل بپردازیم.

1. عدم تعهد

بسیاری از افراد هستند که ایده های زیادی را در سر دارند ولی نسبت به عملی کردن آن ها تعهدی ندارند و پا به میدان عمل برای تحقق آن ایده ها نمی گذارند. تعهد داشتن نسبت به ایده یکی از عوامل مهم برای شکل گیری ایده‌ها است. در واقع اگر شما برای تحقق ایده هایتان مصمم باشید و نسبت به انجام آن ها احساس مسئولیت و تهعد کنید نیمی از مسیر موفقیت در راستای ایده تان را طی نموده‌اید.

2. عدم اطلاعات کافی

نداشتن اطلاعات کافی و تحقیق نکردن راجع به ایده‌ها و مسیرشان می‌تواند شما را از تبدیل ایده هاتان به واقعیت دور کند. خواندن کتاب، گوش کردن پادکست و گفتگو با متخصصان می تواند شما را در راه تحقق ایده هایتان یاری دهد.

3. زمان بندی نامناسب

چنانچه شما یک زمان بندی مناسب از اهداف، برنامه ها و ایده هایتان نداشته باشید نمی‌توانید آن ها را به بهترین نحو ممکن پیاده سازی کنید. در حقیقت زمان بندی مناسب برای به ثمر نشستن ایده ها از اهمیت بالایی برخوردار است. گاهی کسب و کارهای بزرگ دچار شکست می شوند، چرا که دیرتر یا زودتر از زمان مطلوبشان وارد بازار شده اند. اما باید به این نکته هم توجه داشته باشید که برای بدست آمدن یک فرصت مناسب و نتیجه مطلوب صبور بودن نیز از عوامل مهم به شمار می‌آید.

4. نداشتن برنامه راهبردی

اگر شما برای چگونگی تبدیل ایده تان به واقعیت یک برنامه واضح و راهبردی نداشته باشید ممکن است با مشکلاتی همچون؛ عدم اطلاع کافی از نتیجه و حتی شکست مواجه شوید.
همانطور که یک ضرب المثل قدیمی می‌گوید: اگر در آماده سازی خود با شکست مواجه شدید، خود را برای شکست آماده کنید.
بنابراین چنانچه شما یک برنامه سازماندهی شده از ایده تان داشته باشید و عملکردهای مهم و صحیح خود را نظارت کنید، میزان موفقیت خود را چندین برابر کرده‌اید. 

نداشتن برنامه راهبردی

5. انتظارات غیرواقع بینانه

بهتر است نسبت به ایده تان انتظارات غیرواقع بینانه ای مانند؛ موفقیت یک شبه و یا سود زیاد در عرض چند ماه را نداشته باشید. بهتر است با توجه به رویاهایی که در جهت تحقق ایده تان دارید برای رسیدن به آن تلاش کنید و در این راه ناامید و دلسرد نشوید.

6. ترس از شکست

شما باید بدانید که شکست مایه سرافکندگی و شرمساری نیست، سعی در پنهان کردن آن نداشته باشید و از شکست هرگز نهراسید. بلکه شکست یک تجربه مهم و یک فرصت یادگیری در راه رسیدن به اهداف و ایده هاست. این که شما برای تحقق ایده تان دست به عمل و انجام آن زده اید، شما را از همه کسانی که تنها در فکر یک ایده سپری می کنند، موفق تر می سازد. همچنین از یاد نبرید که دنبال کردن ایده ها با وجود شکست های احتمالی کار شجاعانه ای است که هر کسی جرات انجام آن را ندارد.

ترس از شکست

نتیجه گیری

بنابراین اگر شما بخواهید ایده هایتان محقق شوند و در جهت کسب و کارتان به موفقیت های بزرگ دست پیدا کنید باید ریسک پذیر باشید، خطرات احتمالی را به جان بخرید، از عواملی که سبب دست نیافتن شما به ایده تان می شوند، دوری کنید و ایده خود را به همگان بشناسانید.

حال می خواهیم به بررسی علل شکست شرکت یاهو بپردازیم. این شرکت در سال 1994 توسط جری یانگ و دیوید فیلو راه اندازی شد. این شرکت در سال 1995 موفق به جذب 3میلیون دلار از یک شرکت سرمایه گذاری شد و در سال 1998 درگاه وب خود را راه اندازی کرد و به محبوب ترین درگاه وب اینترنت تبدیل شد. اما در نهایت این شرکت از سال 2000 وارد بحران شد و با رد کردن پیشنهاد خرید الگوریتم Page Rank باعث شد تا یک رقیب سخت برای خود ایجاد کند و او کسی نبود جز گوگل!
این شرکت در سال های 2000 تا 2017 با تصمیمات اشتباهی مانند؛ سرمایه گذاری نکردن بر روی توسعه موتور جستجو و انتخاب مدیرعاملی که هیچ تصوری از آینده اینترنت و اقتصاد دیجیتال نداشت، سبب شد تا این شرکت نابود شده و واگذار شود.

شرکت یاهو

در نهایت این مطلب را با چند سخن از بزرگان به پایان می رسانیم :

  • افکار بزرگ در مورد ایده ها، افکار معمولی در مورد حوادث و افکار کوچک در مورد مردم صحبت می کنند. (النور روزولت)
  • در مورد اشخاص کمتر کنجکاو و در ایده ها بیشتر کنجکاو باش. (ماری کوری)
  • در تجارت، ایده سنجش کاری که انجام میدهی و توجه به معیارهایی همچون رضایت مشتری و عملکرد، شما را به موفقیت می رساند. (بیل گیتس)
آیتیسا
آیتیسا

آیتیسا بیش از یک دهه است که در حوزه های مختلف برنامه نویسی تحت وب در حال فعالیت می باشد و نمونه کارهای بسیار متعددی انجام داده است.

آخرین مقالات

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

کد امنیتی

تماس بگیرید

09130929477

شماره موبایل خود را وارد کنید تا مشاوران ما با شما تماس بگیرند