برندینگ یا برند سازی

برندینگ یا برند سازی

1400/01/23

برند سازی یا برندینگ

در ابتدای این مقاله به تعریفی از برندینگ می پردازیم تا درک بهتری از آن داشته باشیم. به همه روش های که باعث می شود تا شما تصویری از محصول، خدمت و یا شرکت خود را در ذهن و چشم مخاطب به جای بگذارید برند سازی می گویند. به عبارت بهتر برندینگ مجموعه ای از اقدامات علمی و تخصصی است که در جهت آن ها شما تلاش می کنید که یک برند را خلق کنید.
در معادل فارسی؛ برند همان علامت یا نشان تجاری است که برای ارائه یک مورد مشخص به مخاطبین از آن استفاده می شود.

هدف از برندینگ

حال که با معنی و مفهوم برندینگ آشنا شدید، می خواهیم بدانیم که هدف از برندینگ چیست؟ برندینگ اهداف زیاد و پراهمیتی را در بر می گیرد که این اهداف می توانند به کسب و کارها کمک کند تا جایگاه خود را در بین سایر کسب و کارها محکم کرده و به پیشرفت بیشتری برسند. از جمله این اهداف می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ایجاد ذهنیت و چشم انداز نسبت به یک تجارت از مهم ترین اهداف برند سازی است.
  • بیان داستان یک برند در خصوص محصولات و خدمات یک سازمان از دیگر اهداف برندینگ می باشد.
  • یکی از مهم ترین اهداف برندینگ، ایجاد تمایز بین شما و رقبایتان و افزایش قدرت به یاد سپاری برند است.
  • برندینگ این فرصت را ایجاد می کند تا شما بتوانید این ذهنیت را در ذهن مردم ایجاد کنید که چرا مردم باید یک برند را نسبت به سایر برند ها ترجیح دهند و انتخاب نمایند.

برندینگ از زبان بزرگان

برندینگ در کسب و کار از جمله مسائل مهم و پراهمیتی است که بزرگان دنیای کسب و کار نیز به معرفی و بررسی آن پرداخته اند.
 لیزا گانسکی کارآفرین، نویسنده و گوینده آمریکایی در این باره می گوید: "یک برند صدا است و یک محصول سوغات و نتیجه ی آن است."
و یا هنری فورد ، بنیانگذار شرکت فورد موتور می گوید: "بدون داشتن یک برند، نمی توانید برای کاری که انجام می دهید شهرت بسازید."

برندینگ چیست

7 ابزار مهم برای برندینگ

همانطور که راه های مختلف برای پیشرفت یک کسب و کار نیازمند ابزار است، برندینگ نیز از جمله مواردی است که نیاز به تمرکز، مشاوره و بررسی دارد. در ادامه به بررسی 7 ابزار مهم که می توانند به برند سازی کمک کنند خواهیم پرداخت.

  1. تبلیغات: یکی از اولین و بهترین ابزارها برای ایجاد یک برند تبلیغات است. این تبلیغات می تواند به شکل های مختلفی انجام شود. در حقیقت امروزه بحث دیجیتال مارکتینگ و افزایش درآمد از این روش بسیار داغ است. برای اطلاعات بیشتر در این باره می توانید به مقاله چگونه با دیجیتال مارکتینگ درآمد خود را افزایش دهیم؟ مراجعه کنید. بنابراین تبلیغات از ابزار هایی است که امروزه توانسته است کمک زیادی به بسیاری از شغل ها کند.

    ابزار مهم برندینگ
     
  2. روابط عمومی: یکی دیگر از این ابزارها، روابط عمومی است. روابط عمومی قوی سبب می شود تا شما بتوانید با افراد بیشتری در ارتباط باشید، اطلاعات بیشتری از حرفه خود را به آن ها منتقل کنید و در نتیجه بهتر و راحت تر بتوانید برند خود را شکل دهید.
     
  3. پیشبرد فروش: پیشبرد فروش یا در نظرگرفتن پروموشن ها نوعی تکنیک بازاریابی کششی و مجموعه ای از فعالیت های کوتاه مدت برای جذب مخاطبان به سمت محصول شما می باشد. این کار برای محصول و برند شما ارزش محسوس ایجاد می کند و آگاهی از برند شما را افزایش می دهد. تکنیک هایی مانند تخفیف ها به شیوه مختلف و یا یکی بخر دو تا ببر از جمله تکنیک های بازاریابی کششی است.

    پیشبرد فروش
     
  4. بازاریابی مستقیم: در این نوع از بازاریابی به جای اینکه بازاریابی به صورت انبوه انجام شود، صرفا برای مشتریان بالقوه که هویت و تعداد مشخصی دارند، اجرا می شود. بنابراین این نوع بازاریابی می تواند به شما کمک کند تا جای پای خود و برندتان را محکم تر کنید.
     
  5. بسته بندی: امروزه یکی از مسائل مهمی که در میزان پیشرفت کسب و کارها موثر است، بسته بندی است. در واقع زمانی که فردی محصولی را خریداری می کند چنانچه بسته بندی ظاهری زیبا و جذاب داشته باشد باعث می شود که در ذهن او بماند و برای خرید های آتی خود باز هم فروشگاه شما را انتخاب کند.

    بسته بندی در برندینگ
     
  6. رویدادها و اسپانسرینگ: حمایت مالی از فعالیت های مختلف را اسپانسرینگ می گویند که غالبا کسب و کارها از رویدادها و نمایشگاه های تجاری حمایت می کنند تا به اهداف خاص تجاری خود برسند و مزیت رقابتی را افزایش دهند. این مورد از ابزار برندینگ باعث ایجاد آگاهی از برند می شود.
     
  7. خدمات مشتری: امروزه بسیاری از کسب و کارها، چه به صورت اینترنتی و چه به صورت حضوری خدماتی را در اختیار مشتریانشان قرار می دهند که می تواند از ابزارهای برندینگ محسوب شود. به عنوان مثال ارسال رایگان برای کسب و کاهای اینترنتی و یا پذیرایی از مشتریان هنگام مراجعه به فروشگاه حضوری می تواند از جمله این خدمات محسوب شود.


خدمات مشتری در برندینگ
 

مراحل برندینگ
برندینگ هم همانند سایر روش های کسب و کار قوانین و مراحل خاص خود را دارد. در ادامه به مراحل مختلفی که موجب ثبت و به وجود آمدن یک برند می شود خواهیم پرداخت.

طراحی لوگو
لوگو یک نماد گرافیکی است که طراحی آن برای یک برند از جمله مراحل مهمی است که سبب به خاطر سپردن راحت تر و بهتر آن برند در ذهن ها می شود. در واقع لوگو معرف یک شرکت، یک محصول یا خدماتی خاص می باشد.

طراحی لوگو در برندینگ
 

داشتن یک پیام یا تگ لاین برای برند
در نظر گرفتن یک پیام مناسب برای برندتان، باعث می شود که شما در ذهن مخاطبان، با آن پیام شناخته شوید و به این صورت در ذهن مصرف کنندگان جایگاه خود را می سازید. به عنوان مثال جملات؛ "فقط انجامش بده" و یا "هیچ چیز غیرممکن نیست" پیام هایی از برند های نایک و آدیداس می باشند که توانسته اند به خوبی جایگاهشان را در ذهن مردم پیدا کنند.

شعار هدف برای برندینگ

 

همه جانبه بودن برند
برند باید چه از لحاظ گرافیکی و ظاهری و چه از لحاظ نوشتاری و استفاده از حروف و کلمات، به گونه ای طراحی شود که تمامی زمینه های کسب و کار شما را شامل شود و به عبارت بهتر معرف تمام زمینه های شرکت شما باشد.

استاندارد سازی عناصر بازاریابی
معمولا اکثر برند ها علاوه بر داشتن یک لوگو و یک پیام مخصوص به خودشان، رنگی را در نظر گرفته و آن رنگ را به عنوان نماد برندشان معرفی می کنند تا بتوانند راحت تر برندشان را معرفی کرده و در ذهن ها بمانند. در واقع بهتر است که در طراحی لوگو و وبسایت آن رنگ مورد استفاده قرار گیرد.

اهمیت برندینگ

  • هماهنگی سطح انتظار و توقع مشتریان با شرکت
  • کسب اعتماد مشتریان
  • تمایز از رقبا
  • بالا رفتن ارزش کسب و کار
  • جذب مشتری بیشتر
  • افزایش رضایت و افتخار کارکنان

از آنجا که برندینگ یکی از موارد مهم در پیشرفت و توسعه کسب و کارها به شمار می رود امیدواریم که توانسته باشیم در این مقاله شما را به برندینگ، اهداف و اهمیت آن به خوبی آشنا کرده باشیم.

آیتیسا
آیتیسا

آیتیسا بیش از یک دهه است که در حوزه های مختلف برنامه نویسی تحت وب در حال فعالیت می باشد و نمونه کارهای بسیار متعددی انجام داده است.

آخرین مقالات

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

کد امنیتی

تماس بگیرید

09130929477

شماره موبایل خود را وارد کنید تا مشاوران ما با شما تماس بگیرند