اکشن در فتوشاپ

اکشن در فتوشاپ

1398/09/04
دسته بندی:

اکشن در فوتوشاپ

آشنایی با اکشن و نحوه کار با آن در فتوشاپ

شاید برای شما نیز اتفاق افتاده باشد که بخواهید طرحی را خلق کنید که زمان یا حوصله کافی برای انجام این کار را ندارید یا اینکه بخواهید یک عمل تکراری را دوباره تکرار کنید مثلا بخواهید تصاویری را روتوش کنید یا اینکه بر روی چند فایل یک کار خاص مثل برش را انجام دهید. خب برای اینکه یک سری فرایند و عمل را مرتب تکرار نکنید و در وقت و زمان شما صرفه جویی شود و یا اینکه یک سری مراحلی را که طراحی دیگر طی کرده است را شما دیگر طی نکنید و بخواهید از طرح آن طراح استفاده کنید باید از اکشن ها در فتوشاپ بهره گیرید.

 

اکشن در فتوشاپ چیست و چگونه عمل می کند ؟

یکی از قابلیت های بسیار کاربردی که در فتوشاپ وجود دارد این است که به شما این امکان را می دهد تا مراحل کار خود را ضبط کنید و در آینده بتوانید همان مراحل را بدون اینکه مجدد تکرار کنید با یک کلیک ساده اجرا کنید و از آن استفاده کنید یا اینکه مراحل ضبط شده کار خود را در قالب یک فایل با فرمت atn. ذخیره کنید و آن را با دیگران به اشتراک بگذارید تا دوستان و سایر کاربران نیز بتوانند از طرح شما در پروژه های خود استفاده کنند. در کل به این فرآیند در فتوشاپ اکشن یا دستور می‌گوییم. در استفاده از اکشن ، گرافیست و یا فرد استفاده کننده دیگر نیازی نیست تمام مراحلی را که شما طی کرده اید تا یک طرح را خلق کنید را طی کند فقط کافی است با یک کلیک طرح شما را بر روی پروژه خود اعمال کند تا به نتیجه ای که شما دست یافته اید برسد.

 

مراحل انجام اکشن به شرح زیر می باشد

1- ابتدا تمام عکس هایی را که لازم است به صورت دسته جمعی تغییراتی در فتوشاپ رویشان اعمال شود را در فولدری جداگانه ذخیره کنید. در همین فولدر، فولدر دیگری (به عنوان مثال new) برای ذخیره عکس ها بعد از اعمال تغییرات ایجاد کنید.

2- تغییرات کلی که قرار است روی تمام عکس‌ها اعمال شود را در فتوشاپ انجام دهید (به عنوان مثال ریشه را از نمونه فرشی که دارای ریشه است، جدا کنید).

برای این کار با ابزارهای انتخاب فرش (بدون ریشه) را انتخاب کرده و پاک کنید که در نهایت فقط ریشه های فرش باقی بماند)

اکشن در فتوشاپ

3- تغییرات اعمال شده را با استفاده از منوی select گزینه All را انتخاب نموده و آن را با استفاده از کلیک راست و یا با استفاده از کلید میانبر ctrl+C آن را کپی نمایید.

4- یک عکس از عکسهایی که لازم است روی آن تغییرات اعمال شود را در لایه جدید باز کنید (اگر لایه در حالت بک گراند و قفل است با دوبار کلیک کردن روی لایه از این حالت خارج شوید).

5- با استفاده از منوی Window روی گزینه Actions کلیک کرده تا پنجره Actions نمایان گردد.

اکشن در فتوشاپ

6- در قسمت پایین پنجره Actions یک فایل جدید بسازید (create new Action).

 

اکشن در فتوشاپ

7- نام برای فایل اکشن انتخاب کرده و سپس دکمه record را بزنید.

8- بعد از فشردن دکمه record به طور خودکار ضبط اکشن از فعالیت های شما که قرار است روی تمام عکس ها اعمال شود، آغاز می‌شود.

اکشن

9- تغییرات (ریشه فرش) که در مرحله دو کپی کردید را روی عکسی که در مرحله 3 در فتوشاپ باز کردید paste کنید.

 

اکشن

10- تمام تغییراتی که لازم است روی عکس ها اعمال شود را در این مرحله جزء به جزء انجام دهید (از جمله فیت کردن دقیق ریشه ها در جای خود، نوشتن واتر مارک روی عکس ها و ....)

11- بعد از انجام تمام تغییراتی که قرار است روی عکس ها اعمال شود؛ عکس آماده شده را در فولدر (new) که در مرحله یک برای اعمال تغییرات ساختید ذخیره کنید (به صورت save for web و با پسوند jpeg)

12- ضبط اکشن را قطع کنید.

اکشن

13- عکسی که تغییرات رویش اعمال شده بود را چک کنید.

14- برای اطمینان بیشتر از درستی اکشن ذخیره شده، فایل اکشن را روی عکس دیگری اعمال کنید. عکس موردنظر را در فتوشاپ باز کرده و سپس اکشنی که ساختید را از پنل اکشن انتخاب کنید. حال آیکون play در انتهای اکشن را کلیک کنید. می توانید عکس تغییر یافته را در فولدر new مشاهده کنید. اگر مراحل اکشن به درستی روی عکس اعمال شد روی تمام عکس هایی که نیاز است تغییرات انجام شود، فایل اکشن را به صورتی که در ادامه ذکر می شود، اعمال کنید.

اکشن

15-  برای اعمال اکشن روی تمام عکس ها، ابتدا دو عکس قبلی که با فایل اکشن اعمال و امتحان کردید را پاک کنید. عکس های تغییر یافته که در پنجره فتوشاپ جدا باز شده است را نیز ببندید (به علت نام یکسان هنگام انجام اکشن خطا می‌دهد).

16- برای اعمال اکشن از قسمت file گزینه automate و بعد از آن batch را انتخاب کنید.

اکشن

 

17- در پنجره باز شده action مورد نظر را انتخاب کنید و در source آدرس عکس هایی که لازم است رویشان تغییراتی انجام شود را انتخاب کرده و ok بزنید.

 

اکشن

18- نکته: دقت داشته باشید تمام عکس هایی که قرار است تغییرات رویشان به صورت یکسان اعمال شود، در سایزهای یکسان باشند (راهنمایی: می توانید سایز تمام عکس‌ها را با اکشن یکسان کنید).

19-  برای تغییر سایز، یکی از عکس های مورد نظر را در فتوشاپ باز کنید. اکشن جدید را ساخته و record  را بزنید. (فراموش نکنید لایه را از حالت قفل و بک گراند خارج کنید). سپس به منوی image (image size) برای بازگشایی صفحه تغییر ابعاد تصاویر مراجعه نمایید (تیک گزینه constrain proportion را بردارید تا بتوانید به درستی تغییر سایز را در تمام ابعاد اعمال کنید). در پنجره باز شده تمام تغییراتی را که نیاز است اعمال کنید و عکس را مانند مراحلی که در بالا توضیح داده شد ذخیره کنید.

اکشن

 

پیروز و موفق باشد

تیم  تولید محتوا و پشتیبانی - شرکت فناوری اطلاعات آیتیسا

آیتیسا
آیتیسا

آیتیسا بیش از یک دهه است که در حوزه های مختلف برنامه نویسی تحت وب در حال فعالیت می باشد و نمونه کارهای بسیار متعددی انجام داده است.

آخرین مقالات

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

کد امنیتی

تماس بگیرید

09130929477

شماره موبایل خود را وارد کنید تا مشاوران ما با شما تماس بگیرند